Port morski w Łebie, zlokalizowany w północnej Polsce na Wybrzeżu Słowińskim, to istotna część regionalnej infrastruktury morskiej. Ten port, znajdujący się w województwie pomorskim, w powiecie lęborskim, pełni funkcję zarówno portu rybackiego, jak i turystycznego.
W obrębie portu znajdują się rozbudowane przystanie jachtowe oraz nabrzeża rybackie, co czyni to miejsce popularnym wśród miłośników sportów wodnych oraz turystyki. W sezonie letnim port tętni życiem, a wiele jednostek wycieczkowych oferuje różnorodne, krótkie rejsy po morzu, pozwalając turystom na podziwianie okolicznej przyrody z pokładu.
Warto zaznaczyć, że w porcie funkcjonuje morskie przejście graniczne, które umożliwia ruch osobowy związany z pływaniami sportowymi oraz ruch towarowy dla potrzeb polskiego rybołówstwa. O bezpieczeństwo tego przejścia dba placówka Straży Granicznej z Władysławowa, zapewniając profesjonalną obsługę.
Dodatkowo, w łebskim porcie działa brzegowa stacja ratownicza Służby SAR, a przy nabrzeżu Maltańskim można spotkać morski statek ratowniczy typu SAR-1500 o nazwie "Huragan". To kluczowy element w systemie bezpieczeństwa na morzu, który nieustannie czuwa nad bezpieczeństwem osób korzystających z wód morskich.
W 2006 roku flota kutrów zarejestrowana w Łebie obejmowała 15 jednostek pływających, które łącznie miały pojemność brutto wynoszącą około 600 ton. Ta różnorodność jednostek wskazuje na rozwiniętą działalność gospodarczą oraz rybacką w tym regionie.
Położenie
Port morski jest usytuowany na malowniczym południowym brzegu Morza Bałtyckiego, w wschodniej strefie Wybrzeża Słowińskiego. Jego lokalizacja obejmuje północny region województwa pomorskiego, w granicach północnej część powiatu lęborskiego, zachodniej części miasta Łeba.
Port usytuowany jest w kluczowej strefie u ujścia rzeki Łeby, która łączy się z rzeką Chełst. W pobliżu, na wschód od portu rozciąga się jezioro Sarbsko, natomiast w zachodniej części znajduje się jezioro Łebsko.
Nawigacja
W Porcie Łeba zarządzanie ruchem statków odbywa się przez Bosmanat Portu Łeba, który podlega Kapitanatowi Portu Łeba. Istnieją ściśle określone parametry dotyczące jednostek, które mają wchodzić do portu. Statki nie mogą przekraczać 65 metrów długości, 15 metrów szerokości oraz 3,0 metra zanurzenia.
W przypadku jednostek, których zanurzenie przekracza 2,5 metra, każdorazowe wejście do portu musi zostać skonsultowane z kapitanatem. Zgodnie z zarządzeniem dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku, przed przybyciem takich jednostek wymagana jest wcześniejsza koordynacja z odpowiednimi służbami.
Redę portu Łeba tworzy akwen o promieniu 1,5 mili morskiej, który jest ograniczony linią kołową wyprowadzoną z zielonej latarni wejściowej falochronu zachodniego. Warto zwrócić uwagę na to, że w porcie Łeba obowiązują szczególne zasady dotyczące ruchu statków.
Na torze wodnym, w odcinku od Mariny do obrotnicy, obowiązuje zakaz poruszania się jednostek, które poruszają się wyłącznie pod żaglami. Możliwość postoju statków sportowych w porcie została ograniczona do Basenu Jachtowego oraz nabrzeża stoczniowego, gdzie jest to dozwolone. Przestrzeganie tych zasad jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz sprawności ruchu w porcie.
Infrastruktura
Port morski w Łebie dysponuje rozbudowaną infrastrukturą, która jest zarządzana przez Urząd Morski w Słupsku. Odpowiedzialnością za obszar mariny jachtowej zajmuje się spółka miejska, funkcjonująca pod nazwą Port Jachtowy w Łebie sp. z o.o.
W obrębie portu znajdują się dwa falochrony, które pełnią rolę ochrony przed falami morskim, a także stanowią ujście rzeki Łeba. Zachodni falochron charakteryzuje się kształtem łukowym, skierowanym w stronę wschodnią, podczas gdy falochron wschodni ma bardziej prostą budowę i prowadzi w głąb morza, kierując ruch w stronę zakrzywionego drugiego falochronu. Kanał portowy, mierząc od główek falochronów do mostu drogowego, zajmuje powierzchnię wynoszącą 54 566,50 m².
W porcie znajdują się także trzy zasadnicze baseny. Na zachód od wejścia do portu, około 500 m od główek, znajduje się Basen Jachtowy, odseparowany od rzeki specjalnym pirsem o długości 160 m. Struktura ta tworzy sprzyjające warunki do cumowania jachtów. Przy końcu pirsu umieszczono wejście do basenu o szerokości około 20 m. Możliwości tego basenu pozwalają na przystąpienie do niego ponad 120 jednostek pływających, w tym jachtów żaglowych o długości do 18 m oraz jednostek motorowych do 24 m. Głębokość w Basenie Jachtowym mieści się w przedziale od 2,5 do 3,5 m.
Po wschodniej stronie kanału wejściowego zlokalizowany jest Basen Gospodarczy, którego powierzchnia wynosi 1830 m². Ten sam basen jest otoczony pirsami, które mają długość 36,30 m. W dalszej części portu zredukowany basen, znany jako Basen Rybacki, ma powierzchnię 10 071 m² i zlokalizowany jest w korycie rzeki Łeba oraz pobliskiej rzece Chełst.
W obszarze, gdzie kanał portowy się rozgałęzia, znajduje się obrotnica statków o średnicy 50 m z łączną powierzchnią 1 962,50 m². Na terenie całego portu dostępna jest również stacja paliw, która wspiera lokalne statki rybackie przynależące do sygnatury ŁEB.
Nabrzeże | Długość [m] | Głębokość [m] |
---|---|---|
Nabrzeże Gdyńskie | 207,0 | 3,5 |
Nabrzeże Pomostowe | 73,6 | bd. |
Nabrzeże Bosmańskie | 100,8 | 3,5 |
Nabrzeża w Basenie Gospodarczym | 145,8 | 3,5 |
Nabrzeże Maltańskie | 102,3 | 4,0 |
Nabrzeże Pasażerskie | 222,0 | 4,0 |
Nabrzeże Słupskie | 180,0 | 4,0 |
Nabrzeże Północne | 158 | 4,0 |
Nabrzeże Południowe | 178,0 | 3,0 |
Nabrzeże Usteckie | 159,3 | 4,0 |
Nabrzeże Spółdzielcze | 308,3 | 4,0 |
Nabrzeże Mostowe | 155,8 | bd. |
Nabrzeże Stoczniowe I | 101 | 4,0 |
Nabrzeże Stoczniowe II | 249 | 4,0 |
Nabrzeże Wydmowe | 223,4 | bd. |
Nabrzeże Słowińskie | 42 | – |
Historia
W 1952 roku Minister Żeglugi wyznaczył granice portu morskiego w Łebie, co stanowiło istotny krok w rozwoju tej ważnej infrastruktury. Następnie, w 1983 roku, granice te uległy modyfikacji na decyzję Ministra – Kierownika Urzędu Gospodarki Morskiej.
Rok 1998 przyniósł nową inicjatywę – otwarcie przystani jachtowej w obrębie portu, co znacząco wpłynęło na atrakcję turystyczną regionu oraz rozwój sportów wodnych. W 2001 roku przeprowadzono ważne prace infrastrukturalne, wydłużając zachodni falochron o dodatkowe 156 metrów. To posunięcie miało na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszelkich jednostek wchodzących do portu, zwłaszcza przy silnych, zachodnich wiatrach, które dominują na Bałtyku.
Ostatnia zmiana granic portu miała miejsce w 2015 roku, co potwierdza ciągły rozwój oraz adaptację portu do zmieniających się potrzeb i warunków żeglugowych.
Przypisy
- Locja Bałtyku, wybrzeże polskie, 502. Gdynia: Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej, 2016, s. 123–128. ISBN 978-83-61175-16-2.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19.03.2015 r. ws. sprawie granicy portu morskiego w Łebie (Dz.U. z 2015 r. poz. 516)
- a b (§141.) Zarządzenie Nr 1 Dyrektora Urzędu Morskiego w Słupsku z dnia 28.04.2014 r. Przepisy portowe (Dz. Urz. Woj. Pomorskiego z 2014 r. poz. 2157)
- Polskie Porty – Łeba. Morski Wortal wyd. Link. [dostęp 14.05.2015 r.]
- Łeba – Morska Stacja Ratownicza. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. [dostęp 14.05.2015 r.]
- Port Łeba. PortalMorski.pl. [dostęp 14.05.2015 r.]
- Gospodarka rybna. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007, s. 193. ISSN 0867-082X.
- Port Jachtowy. Port Jachtowy w Łebie sp. z o.o.. [dostęp 21.04.2009 r.]
- Dz.U. z 1983 r. nr 36, poz. 167
- Dz.U. z 1952 r. nr 18, poz. 112
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Morskie przejście graniczne Łeba | Łeba (stacja kolejowa)Oceń: Port morski Łeba